ימי קורונה - התמודדות עם מצבי לחץ

חזרה לראשי - ערבה בימי קורונה>>


13/4 :בני חורין 

כבר ארבעה שבועות שההתמודדות עם נגיף הקורונה הפכה לשגרת יומנו. בזמן הזה הספקנו לבנות לו"ז יומי (וגם להתעלם ממנו), לקרא את כל העצות הטובות יותר ופחות, ולצחוק מכל הבדיחות.

הקולות הנשמעים ביחס להתמודדות עם התקופה הזו הם מגוונים. חלקם, מתייחסים אליה כתקופת שקט שבה יש זמן משפחה ובית, שבמרוץ השגרה הגדול לא תמיד ניתן להנות מהם. חלק אחר מהקולות מעלה געגוע למשפחה והחברים המרוחקים ובכלל לקשרים חברתיים. כחוט השני עוברת בין הקולות גם דאגה אמיתית- לפרנסה, לשאלה כיצד ומתי התקופה הזו תיגמר ומה יהיו השפעותיה על עתידינו.

כשמקשיבים לתקשורת ולשיח הציבורי שמים לב לכך שמעט מקום ניתן שם לקושי ולדאגה. אפילו המילים עצמן, לא נשמעות. "קשה" הפך ל"מאתגר", "דאגה" הפכה ל"רגשות לא פשוטים" ומילים עם מסר של חוסן ואופטימיות חוזרות על עצמן פעמים רבות מספור וכך, בזמן שלא שמנו לב הפך המצב הנוכחי להזדמנות לצמיחה.

נכון, ממשבר ניתן לצמוח. אבל לא באופן אוטומטי. אם לא ניתן רגע לעצמנו להיות בתוך הרגשות הכואבים והדאגות, הצמיחה לא תצליח להתרחש. אופטימיות זה דבר מאד חשוב, כדאי להחזיק תקווה, אבל! אל תחששו להודות שקשה.

טבע האדם להתבייש בחולשות. כשהמסרים מסביב מכוונים לצמיחה והעצמה ובלב בפנים אנחנו לא מרגישים כך, אנחנו עלולים  לחוש בושה כלפי הרגשות השליליים שלנו. הבושה חוברת מהר מאד לאשמה על כך שלא עשינו מספיק כדי להרגיש כפי שהיינו אמורים. אשמה תוביל אותנו בדרך כלל לבדידות ועצב ומתפתח מעגל קסמים של בושה, אשמה, ובדידות.

מה עושים? הנה כמה עצות פרקטיות:

  1. אל תתעלמו מהקושי- מה שמתעלמים מקיומו נוטה לגדול בצורה לא מבוקרת. אם נכיר בקושי שלנו נדע עם מה אנחנו מתמודדים. להכיר בקושי אומר שאנחנו מעלים את הקשיים ומדברים עליהם באופן מותאם.
  2. בדרך כלל ילדינו זקוקים שניתן להם מילים שמתארות את התחושות שלהם. במצב הנוכחי עשו זאת בכנות, בלי לכבס מילים. יש מקום לתקווה כמובן, אולם מבלי לבטל את המקום של תחושת הקושי. דוגמא- "זה באמת יכול להימאס... גם אני מרגיש כך/ יכול להבין זאת" ואז קחו נשימה, תנו חיבוק אם מסכימים לכם ורק אז תוסיפו "מה שיכול לעזור זה..."
  3. הומור זה ממש חשוב- הקומדיה היא היכולת שלנו לצחוק על הקושי והדאגות. בתור תרגיל נסו לחשוב כיצד קומיקאי אהוב היה מציג את הקשיים שלכם ותראו שזה מקל עליכם לשתף בתחושות שליליות בקול רם.
  4. אל תצפו לשינויים מהירים. לצמוח ממשבר זה שינוי שלעיתים נדרשים חיים שלמים עבורו. פרגנו לעצמכם והעריכו את הדרך והמאמץ שאתם משקיעים ביצירת השינוי ולאו דווקא בהשגתו.
  5. אל תבטלו את עצמכם- שימו לב לפחדים שלכם ולדאגות. "הכי חשוך לפני עלות השחר"- זה נכון. נמצא שהרגעים הקשים ביותר הם דווקא בזמן היציאה ממשבר. אז אם רגשות של פחד, כאב ודאגה מתגברים אל תהססו לפנות  לעזרה. בתקופות מיוחדות צריך מענה מתאים

התקווה כאן, חשוב לשמור עליה ובמקביל חשוב גם לשמור על מרחב הנשימה.

שלכם, בכל עניין,

המחלקה לשרותים חברתיים ערבה.


משרד הבריאות ממליץ- שמירה על בריאות נפשית בזמן סגר:

התחושות שאנו חווים בתקופה האחרונה הן רבות ומגוונות. חלקנו מטפסים על הקירות, חלקנו מדוכדכים ורובנו רוצים שזה יגמר...

הנה כמה המלצות שיעזרו לכם להרגיש טוב יותר בתקופת הסגר:

המלצות של משרד הבריאות למצבי לחץ

לרשימת ההמלצות המפורטת >


5/4 : מענה טיפולי בימי קורונה בכלל ובחג הפסח בפרט:

מענה של הדרכה, ייעוץ, תמיכה ושיתוף יינתן באופן מקוון במפגשים פרטניים וקבוצתיים.

המענים ניתנים על ידי צוותי הטיפול בערבה- שירות פסיכולוגי חינוכי, מרכז טיפולי ושירותים חברתיים.

אזרחים ותיקים יכולים לפנות בבקשה לייעוץ תרפויטי מקוון,  עד 4 מפגשים ללא עלות, או להשתתפות במפגש קבוצתי בנושאים שונים רלוונטיים לתקופה הנוכחית  - לציפי אמבר במייל או בטלפון.

הורים לילדים בכל הגילאים יכולים לפנות בבקשה לייעוץ והדרכה מקוונים עד 4 מפגשים פרטניים ללא עלות. רישום אצל עו"ס סתיו קרטגינר.

המחלקה לשרותים חברתיים בערבה עובדת גם בימים אלה של משבר. ואנחנו זמינים לכל עניין מדי יום בין 8:00-16:00 בטלפון במחלקה  077-6449413

בימי החג ניתן להתקשר למוקד רפואה דחופה:  052-5450777

דרכו יינתן מענה גם למצוקה נפשית.

פרטים על זמני פעילות מוקד רפואה דחופה (החל מ-5.4.20)>>

בין תקווה לחמלה : מכתב מהמחלקה לשרותים חברתיים לתושבי הערבה לקראת חג הפסח>>


חוסן, חשיבותו וכיצד מתחזקים אותו

מהו חוסן ולמה הוא חשוב:

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם גואות בקרבנו תחושות של אי וודאות ושל איום. זוהי תחושה שקשה לסבול לאורך זמן וכל אחד מאיתנו מגיב אליה אחרת. דרך  התגובה והכלים שאנו מסגלים לעצמנו לאורך החיים על מנת להתמודד עם תחושה זו, נקראים "חוסן".

היום, הגישה בעולם הבנת נפש האדם, לוקחת בחשבון כי הדרך שבה אנו מתמודדים עם אי ודאות ואיום מושפעת ממשתנים רבים. מורכב, אך חשוב לדעת כי איכות החיים שלנו מושפעת מאירועי לחץ וטראומה שאנו עלולים להיחשף אליהם.

מה משפיע על החוסן שלנו:

המשתנים עליהם נבנה החוסן שלנו הם מגוונים וביניהם ריבוי חשיפות לאירועי דחק בעבר, היכולת להחזיק בליבנו תקווה, יכולות מנטליות, גיל , נוכחות תחושת ביטחון בחיינו ועוד ועוד.

אם נחזור לאיום התפשטות נגיף הקורונה נראה כי הוא מציב בפנינו מצב אתגר חדש להתמודדות מכיוון שמדובר במצב עם אי וודאות לגבי תוצאותיו. מצב כזה מאתגר את ארגז הכלים להתמודדות (החוסן) הבסיסי שלנו. למשל: כיצד ניתן להחזיק תקווה אם לא ידוע מה יהיה מחר?

חשוב לזכור!

  1. ההשפעה על החוסן שלנו היא דו כיוונית, כפי שניתן לצמצמו ניתן גם להגבירו.
  2. הורים לילדים יכולים להיות גורם מתווך וממתן בינם לבין אירועי הדחק ולסייע להם לבסס את חוסנם.
  3. בני אדם הם ברי שינוי גם בתוך הסיטואציה- כלומר גם אם הרגשתם נטולי יכולת התמודדות, בתוך הסיטואציה עצמה תוכלו לעשות שינוי.

העקרונות המנחים להגברת תחושת  החוסן:

  1. גמישות בתפקוד- אי ודאות ואיום יוצרים קטיעה. היכולת שלנו לקיים שגרה , המשכיות ורצף, גם תחת המצב המשתנה מגבירה חוסן. לעיתים הכיוון הפוך. נסו לשמור על  השגרה והסיקו מכך בתחושת סיפוק כי הצלחתם לעשות זאת.  יחד עם זאת היזהרו מנוקשות יתר- לא ניתן לקיים את השגרה בדיוק כפי שהייתה קודם. קחו פסק זמן להסתגלות ובנו שגרה חדשה המתאימה למצב שנוצר.
  2. החזרת תחושת השליטה- אי ודאות ואיום יוצרים תחושה של חוסר אונים. הקניית תחושה של שליטה תגביר את יכולתנו להתמודדות. גם כאן  הזכירו לעצמכם שבעת חירום לא ניתן להגיע לשליטה מלאה ויש מרחב לטעות.

דרכים מעשיות:

אם המחשבות על דאגות ואסונות מתמשכות והופכות להיות טורדניות ומשפיעות על שגרת יומכם ואינכם מצליחים להימנע מכך שתפו את הקרובים אליכם בכך. אל תהססו לפנות לאיש מקצוע. היום זמין מאי פעם הייעוץ המקוון - וגם במועצה שלנו קיימים פתרונות של טיפול וייעוץ זמין>>

לסיכום, סמכו על עצמכם, הקשיבו לעצמכם, בהתמודדות עם מצב חדש נדרש אורך רוח.

כשצריך, הבחינו גם ביד המושטת לסיוע.

בברכת ימים שקטים - המחלקה לשרותים חברתיים 

קו הסיוע לחרדות השל נגיף הקורונה>>

מידע להורים, ודף עזר להורי ילדי הגנים

(קבצי תמונה - לא נגישים. למידע נוסף - קישורים וטלפונים - חזרו לדף ראשי: ערבה בימי קורונה>>)

מידע להורים בימי קורונה

להורים של ילדי הגנים

 

מידע לנוער 

(קובץ תמונה - לא נגיש. למידע נוסף - קישורים וטלפונים - חזרו לדף ראשי: ערבה בימי קורונה>>)

ימי קורונה - נוער

סרטונים לשימושכם - לעזרה בהתמודדות עם לחצים 

מדיטציית מיינדפולנס לחיזוק החוסן הנפשי 


התמודדות עם חרדה ומצבי לחץ - דימיון מודרך והרפיה מונחית - א'


התמודדות עם חרדה ומצבי לחץ - דימיון מודרך והרפיה מונחית - ב'


דורית לוביש - פאיאנס
מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים
077-6449413
054-6814587

תגובות

התחברו על מנת לפרסם תגובה
תגובתך התקבלה בהצלחה!